Beneficii salariale in 2024 si modul de impozitare

Pentru Facturare si Gestiune recomandam Smart Bill. Incerci GRATUIT!

Regulile fiscale referitoare la beneficii salariale se modifica permanent si in mod special, la inceputul unui an fiscal. Pentru beneficiile si alte sume pe care angajatorii le pot acorda angajatilor in 2024 se aplica regulile de mai jos.

1.Tichetele de masa 2024

Tichete de masa reprezinta unul din cele mai comune tipuri de beneficii pe care angajatorii le pot acorda salariatilor.

Taxele care se aplică tichetelor de masă, acordate potrivit legii sunt:

  • impozitul de 10% care se reține de la salariat.
  • contributia la asigurari sociale de sanatate – element de noutate din 2024, introdus in legislatie prin Legea 296/2023.

Tot ca element de noutate din 2024 este si noua valoare a tichetelor de masa. Aceasta se va majora la 40 de lei.

Contravaloarea tichetelor de masa nu se retine integral din salariul net al angajatului. Doar valoarea impozitului si a CASS se retine din salariu.

Am scris detaliat despre:

Contravaloarea tichetelor de masa nu se retine din salariu

Cateva reguli privind acordarea tichetelor se pot gasi in articolul: 10 clarificari privind acordarea tichetelor de masa: obligatiile angajatorului.

2.Beneficii : Masina pe firma

Masina pe firma poate fi utilizata exclusiv in scopul derularii activitatii firmei sau in regim mixt.

Indiferent ca ne aflam in cazul unei microintreprinderi sau al unui platitor de impozit pe profit si indiferent ca masina este utilizata in scop personal sau in scopul activitatii firmei regulile sunt aceleasi. Decontarea cheltuielilor cu mașina de serviciu nu este considerata avantaj în natură.

Pentru cheltuielile rezultate din utilizarea masinii de firma, nu se reține impozit și nici contribuții sociale obligatorii.

3.Beneficii: tichete cadou, cadouri in bani si in natura

Tichetele cadou sunt beneficii care nu se pot acorda decât propriilor salariați.

Incepand cu anul 2024 se aplica CASS la bilete de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, cu excepția destinațiilor și limitelor prevăzute mai jos, tichetelor de masă, voucherelor de vacanță, tichetelor de creșă și tichetelor culturale, acordate potrivit legii.

Limitele la care se refera acest articol sunt cadourile in bani si in natura, inclusiv tichetele cadou oferite de angajatori cu fiecare ocazie dintre cele de mai jos, care nu depășește 300 lei:

(i) cadouri oferite angajaților, precum și cele oferite pentru copiii minori ai acestora, cu ocazia Paștelui, Crăciunului și a sărbătorilor similare ale altor culte religioase;

(ii) cadouri oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;

(iii) cadouri oferite angajaților în beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie.

Suma care depaseste 300 lei/persoana/ocazie se supune impozitului si contributiilor sociale obligatorii.

Este de mentionat faptul ca valoarea cumulata a tichetelor cadou, cadourilor in bani si in natura nu poate depasi 300 lei, cu alte cuvinte, nu se pot acorda si tichete de 300 lei si cadouri in bani/natura de 300 lei.

Asadar, pentru aceste cadouri si tichete de pana la 300 lei nu se datoreaza taxe.

4.Decontarea transportului la si de la locul de munca

Codul fiscal prevede ca următoarele venituri nu sunt impozabile, în înțelesul impozitului pe venit și nici nu se supun contribuțiilor sociale: “… contravaloarea transportului la și de la locul de muncă al salariatului, contravaloarea serviciilor turistice și/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariații proprii și membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru salariații proprii sau alte persoane, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern” (art. 76 alin.(4) lit a) si art. 142 lit.b))

Trebuie ținut cont de faptul că acest beneficiu trebuie prevăzut în contractul de muncă sau regulamentul intern.

Din punct de vedere al angajatorului, aceste cheltuieli au deductibilitate limitata, fiind incluse in categoria cheltuielilor sociale. Limita este de până la 5%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului.

5.Beneficii sub forma de stock option plan

Legislatia fiscala (Codul fiscal) defineste mai specific acest concept de stock option plan, pentru care se acorda facilitati, drept un program inițiat în cadrul unei persoane juridice prin care se acordă angajaților, administratorilor și/sau directorilor acesteia sau ai persoanelor juridice afiliate ei, dreptul de a achiziționa la un preț preferențial sau de a primi cu titlu gratuit un număr determinat de titluri de participare, emise de entitatea respectivă.

Nu sunt impozabile, în înțelesul impozitului pe venit, avantajele sub forma dreptului la stock options plan, la momentul acordării și la momentul exercitării acestora (art. 76 alin.(4) lit. r) din Codul fiscal).

De asemenea, nu se cuprind nici în baza lunară de calcul al contribuțiilor de asigurări sociale avantajele sub forma dreptului la stock options plan, la momentul acordării și la momentul exercitării acestora (art. 142 lit.p) din Codul fiscal).

Am scris detaliat despre aceasta posibilitate de optimizare fiscala aici: Optimizare fiscala prin stock option plan : ce reprezinta, avantaje fiscale angajat si angajator.

6. Opt beneficii plafonate la 33% din salariul de baza

Incepand cu anul 2023, se plafoneaza LUNAR la nivelul a 33% din salariul de baza al angajatului (adica salariul care figureaza in contractul de munca- fara bonusuri, sporuri, etc), urmatoarele venituri:

6.1.Mobilitate

Prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate , altele decât prestațiile suplimentare primite de lucrătorii mobili prevăzuți în HG nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier, în limita a 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizația de delegare/detașare, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice.

Citeste si: Delegare vs detasare vs mobilitate

6.2. Contravaloarea hranei acordate de către angajator 

Contravaloarea hranei acordate de către angajator pentru angajații proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, în alte situații decât cea referitoare la hrana acordată de angajatori angajaților, în cazul în care potrivit legislației în materie este interzisă introducerea alimentelor în incinta unității) , astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita valorii maxime, potrivit legii, a unui tichet de masă/persoană/zi, prevăzută la data acordării, în conformitate cu legislația în vigoare. La stabilirea plafonului lunar neimpozabil nu se iau în calcul numărul de zile din luna în care persoana fizică desfășoară activitate în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu sau se află în concediu de odihnă/medical/delegare. Prin hrană se înțelege hrana preparată în unități proprii sau achiziționată de la unități specializate. Prevederile nu sunt aplicabile angajaților care beneficiază de tichete de masă, în conformitate cu legislația în vigoare;

6.3.Cazarea și contravaloarea chiriei

Cazarea și contravaloarea chiriei pentru spațiile de cazare/de locuit puse de către angajatori la dispoziția angajaților proprii, persoane fizice care realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor, astfel cum este prevăzut în contractul de muncă sau în regulamentul intern, în limita unui plafon neimpozabil de 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată/lună/persoană, în următoarele condiții:
(i) angajatul, soțul/soția acestuia nu dețin o locuință în proprietate personală sau în folosință în localitatea în care își desfășoară activitatea;
(ii) spațiul de cazare/de locuit se află în unitățile proprii, inclusiv de tip hotelier sau într-un imobil închiriat în acest scop de la o terță persoană, de către angajator;
(iii) contractul de închiriere dintre angajator și terță persoană este încheiat în condițiile legii;
(iv) plafonul neimpozabil se acordă unuia dintre soți, în cazul în care ambii soți desfășoară activitate în aceeași localitate, la același angajator sau la angajatori diferiți, pe baza declarației pe propria răspundere a acestuia.
La determinarea plafonului de 20% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată se ia în calcul valoarea cea mai mică a salariului minim brut pe țară, în vigoare în luna pentru care se acordă avantajele.
Verificarea îndeplinirii condițiilor se efectuează pe baza documentelor justificative și constituie responsabilitatea angajatorului;

6.4.Servicii turistice şi/sau de tratament

Contravaloarea serviciilor turistice şi/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru angajaţii proprii şi membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, astfel cum este prevăzut în contractul individual de muncă, regulamentul intern, sau primite în baza unor legi speciale şi/sau finanţate din buget, în limita unui plafon anual, pentru fiecare angajat, reprezentând nivelul unui câştig salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul în care au fost acordate.

Ca element de noutate din 2024, se introduce masura ca aceste prevederi NU sunt aplicabile angajaţilor care beneficiază de vouchere de vacanţă, în conformitate cu legislaţia în vigoare;

6.5. Contribuțiile la un fond de pensii facultative

Contribuțiile la un fond de pensii facultative potrivit suportate de angajator pentru angajații proprii, în limita a 400 euro anual pentru fiecare persoană;

6.6.Primele de asigurare voluntară de sănătate

Primele de asigurare voluntară de sănătate, precum și serviciile medicale furnizate sub formă de abonament, suportate de angajator pentru angajații proprii, astfel încât la nivelul anului să nu se depășească echivalentul în lei al sumei de 400 euro, pentru fiecare persoană;

6.7.Abonamentele pentru utilizarea facilităților sportive

Contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilităților sportive în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, precum și contravaloarea abonamentelor, oferite de același furnizor care acționează în nume propriu sau în calitate de intermediar, ce includ atât servicii medicale, cât și dreptul de a utiliza facilitățile sportive, în vederea practicării sportului și educației fizice cu scop de întreținere, profilactic sau terapeutic, suportate de angajator pentru angajații proprii, în limita echivalentului în lei a 400 euro anual

6.8.Sumele suportate de către angajator pentru plasarea copiilor angajaţilor proprii în unităţi de educaţie timpurie, potrivit legii, în limita stabilită de acesta, dar nu mai mult de 1.500 lei/lună pentru fiecare copil

6.9.Diferenţa favorabilă dintre dobânda preferenţială stabilită prin negociere şi dobânda practicată pe piaţă, pentru credite şi depozite

7.Beneficii :diurna pentru angajati

Ce reguli se aplica in 2024?

Exista doua plafoane care se aplica impreuna pentru determinarea sumei pana la care diurna reprezinta venit neimpozabil si nesupus contributiilor sociale, astfel:

a) un plafon maxim deductibil al diurnei/zi :

  • pentru diurna interna- suma maxim deductibila este de 57.5 lei/zi.
  • pentru diurna externa : suma maxim deductibila este 2.5 ori nivelul pentru institutii publice. Diurna externa maxim deductibila este stabilita pentru fiecare tara in parte. Tabelul cu sumele pentru fiecare tara il poti gasi AICI.

b) un plafon maxim pe luna, de 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat -pentru salariati iar pentru administratori –3 remunerații prevăzute în raportul juridic. Se aplica atat pentru diurnele externe cat si interne.

Plafonul aferent valorii a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează prin raportarea celor 3 salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada de delegare/detașare/desfășurare a activității în altă localitate, în țară sau în străinătate.
Plafonul aferent valorii a 3 remunerații prevăzute în raportul juridic se calculează prin raportarea celor 3 remunerații la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada deplasării.

Calcul

Formula calcul plafon: Salariul brut * 3 * nr de zile pentru care se cuvine diurna /nr. zile lucratoare din luna

Mai precis textul legii arata ca este neimpozabila si nu se supune nici contributiile sociale :

“indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, inclusiv indemnizația specifică detașării transnaționale, prestațiile suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate, precum și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare, primite de salariați potrivit legislației în materie, pe perioada desfășurării activității în altă localitate, în țară sau în străinătate, în interesul serviciului, pentru partea care depășește plafonul neimpozabil stabilit astfel:

(i) în țară, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru indemnizație, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul autorităților și instituțiilor publice, în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat;

(ii) în străinătate, 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru diurnă, prin hotărâre a Guvernului, pentru personalul român trimis în străinătate pentru îndeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, în limita a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat.

Plafonul aferent valorii a 3 salarii de bază corespunzătoare locului de muncă ocupat se calculează prin raportarea celor 3 salarii la numărul de zile lucrătoare din luna respectivă, iar rezultatul se multiplică cu numărul de zile din perioada de delegare/detașare/desfășurare a activității în altă localitate, în țară sau în străinătate;

8.Beneficii: Participarea salariaților la profit

Participarea salariatilor la profit nu este un beneficiu foarte apetisant nici pentru angajati si nici pentru angajatori, deoarece este considerat venit asimilat salariilor, iar asupra acestor sume se aplică regulile de impunere proprii veniturilor din salarii. (Cod fiscal, art.76 alin.(2) lit.b)).

9.Cursurile de pregatire profesionala

Pregatirea profesionala a angajatilor nu este supusa nici unei limitari din punct de vedere fiscal.

Mai precis, nu este supusa nici impozitului pe venit si nici contributiilor sociale, cheltuielila efectuate de angajatori/plătitori pentru pregătirea profesională și perfecționarea angajaților, administratorilor stabiliți potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat și directorilor care își desfășoară activitatea în baza contractului de mandat potrivit legii, astfel cum este prevăzut în raporturile juridice respective, pregătire legată de activitatea desfășurată de persoanele respective pentru angajator/plătitor (art. 76 alin.(4) lit.p) si art. 142 lit.n) din Codul fiscal).

10. Beneficii: petrecerea de Craciun

Daca petrecerea este doar pentru angajati si partenerii lor atunci tratamentul contabil corect este acela de avantaj in natura.

Daca petrecerea este un eveniment de promovare atunci suma se poate inregistra pe cheltuiala de protocol, care este deductibila limitat in cota de 2% asa cum am aratat la inceput.

Citeste si : Vrei sa bugetezi petrecerea de Craciun ? Ce trebuie sa stii dpdv fiscal ?

11. Vouchere de vacanta

Voucherele de vacanță sunt bilete de valoare care se acordă angajaților pentru acoperirea unor cheltuieli ocazionate de efectuarea concediului de odihnă în regim de turism intern. Nivelul maxim al sumei care poate fi acordată unui angajat în decursul unui an fiscal sub forma voucherelor de vacanță este de 6 salarii de bază minime brute pe țară garantate în plată.

În conformitate cu prevederile Codului Fiscal, aceste tichete acordate de angajator angajatului conform legii sunt supuse impozitului pe venitul din salarii, însă nu sunt incluse în baza de calcul al CAS, CASS.

Incepand cu anul 2024, contravaloarea voucherelor de vacanta intra in baza de calcul a CASS.

12.Beneficii sub forma de sume pentru educatia timpurie – se vor suspenda pana la 31.12.2023

In anul 2022, a fost introdusa o masura fiscala legata de beneficii sub forma de educatie timpurie.

Cheltuielile privind funcționarea unităților de educație timpurie aflate în administrarea contribuabilului sau sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaților în unități de educație timpurie aflate în unități care oferă servicii de educație timpurie, conform legislației în vigoare sunt considerate cheltuieli nedeductibile la calculul impozitului pe profit. Contribuabilii care efectuează astfel de cheltuieli insa scad din impozitul pe profit datorat cheltuielile cu educația timpurie in limita a 1.500 lei/lună pentru fiecare copil.

În cazul în care suma depășește impozitul pe profit datorat, diferența va fi scăzută, în ordine, din impozitul pe salarii reținut de contribuabil pentru angajați, din taxa pe valoarea adăugată datorată sau din accizele datorate.

Ulterior, masura a fost suspendata pana la 31.12.2022 datorita dificultatilor de implementare avand in vedere textul ambiguu al reglementarii.

Masura va suferi o noua amanare, pana la 31.12.2023.

13.Serviciul medical de tip medicina muncii

Serviciul de medicina muncii nu este neaparat in categoria beneficii dar prezentam aspectele fiscale.

Avizul medicului de medicina muncii este obligatoriu la angajare. Serviciile de medicina muncii sunt necesare pentru orice angajator, pentru fiecare contract de munca încheiat.Nici un contract de muncă nu va fi valid fără a exista anterior încheierii o adeverință de la un medic de medicina muncii. Ulterior, pe parcursul derulării activității unui salariat, astfel de vize periodice sunt necesare.

Cheltuielile cu medicina muncii sunt cheltuieli deductibile la angajator. Nu se încadrează ca avantaje în natura, si astfel nu sunt supuse impozitului, CAS și CASS

14.Beneficii: teambuilding-ul

Unul dintre tipurile de beneficii foarte apreciat este teambuldingul.

Un teambuilding poate fi organizat cu diverse scopuri:

-dacă scopul este de a pregăti profesional salariații atunci contravaloarea acestor servicii de training nu se consideră avantaj în natură.

-pe de alta parte daca scopul teambuilding-ului este cel de recreere, atunci tratamentul fiscal se schimbă și suma cheltuită de companie pentru fiecare angajat devine avantaj în natură.

-dacă scopul este mixt, atunci se va delimita partea de training de cea de recreere și se vor aplica separat tratamentele fiscale prezentate mai sus.

Detaliat, am scris aici: Cum tratam fiscal cheltuiala cu teambuilding-ul ?

Comanda aici lucrarea: Noutati fiscale 2024

Articole similare

Comentariul tau aici